BPO

19.03.2024

Polskie firmy cierpią z powodu braku specjalistów. Co piąta nie ma kogo zatrudnić

Aż w 21 proc. polskich firm brakuje specjalistów, potrzebnych do realizacji celów biznesowych. Problemem jest też duża rotacja na najważniejszych stanowiskach.

Dane o rynku pracy podaje najnowszy „Raport płacowy” Hays Poland – wynika z niego, że prawie połowa przedsiębiorstw zauważa brak dostępnych specjalistów i menedżerów, w co piątej już jest ich za mało. – W tej sytuacji firmy, zamiast skupić się na trudnej i kosztownej rekrutacji, powinny szukać części z kompetencji na zewnątrz, na przykład w centrach outsourcingu. Inaczej z powodu braku specjalistów będą miały duże problemy – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA, jednej z największych niezależnych polskich firm oferujących usługi outsourcingu księgowości oraz innych procesów biznesowych.

  • Według raportu Hays Poland co piąta polska firma deklarowała brak specjalistów niezbędnych do realizacji wytyczonych celów
  • Aż 90 proc. przedsiębiorstw planuje rekrutację w 2024 r.
  • Ale aż 40 proc. firm musi szukać nowych pracowników z powodu odchodzących z pracy menedżerów i specjalistów

Brak specjalistów na polskim rynku pracy

Na rynku brakuje przede wszystkim specjalistów IT, sprzedaży oraz menadżerów zarządzających zespołami i procesami. Trudno również znaleźć księgowych oraz pracowników działów obsługi klienta i logistyki. Według raportu Hays Poland, firmy „jako najbardziej potrzebne umiejętności wskazują te związane z zarządzaniem zespołem (48 proc.), cyfrowe oraz sprzedażowe (po 37 proc.). Co najgorsze, brak odpowiedniej kadry specjalistów zagraża realizacji celów biznesowych. Wiele firm nie będzie w stanie wykorzystać spodziewanego ożywienia gospodarczego. Z powodu braku specjalistów będą miały również problemy z poradzeniem sobie z transformacją cyfrową i energetyczną.

– To jest moment, w którym przedsiębiorstwa powinny skupić się na strategicznych obszarach biznesu. Każda rekrutacja jest trudna, więc lepiej cześć usług zlecić centrom outsourcingu. A rekrutować tylko kluczowych specjalistów w obszarach, od których zależy przewaga rynkowa – mówi Maciej Parszczak.

Outsourcing procesów biznesowych – co to takiego?

Outsourcing procesów biznesowych (ang. Business Process Outsourcing – BPO) to strategia polegająca na zlecaniu wybranych procesów biznesowych firmom zewnętrznym, które specjalizują się w ich realizacji. BPO jest wykorzystywany przez światowych liderów. W Polsce dotychczas brakowało jednak oferty skierowanej do dużych i średnich polskich firm, dostosowanych do skali działania oraz ich możliwości finansowych.

– Tymczasem pracownicy centrów BPO mają specjalistyczną wiedzę, szczególnie w procesach wsparcia i technologii, potrzebną do realizacji celów. Zamiast walczyć o brakujących na rynku pracowników, warto wykorzystać możliwości centrów BPO, żeby skupić się na rozwoju oraz ekspansji i rzucić rękawicę konkurencji z Zachodu – mówi prezes Meritoros SA, firmy świadczącej kompleksowe usługi outsourcingu dla małych, średnich i dużych firm. Samodzielne budowanie kompetencji w wąskich specjalizacjach może być nieopłacalne w dobie rewolucyjnych zmian technologicznych i zmieniającego się szybko otoczenia prawnego i podatkowego.

Zewnętrzna księgowość a oszczędności

Dzięki nowoczesnej technologii i dużej skali obsługiwanych operacji oszczędności wynikające z BPO wynoszą 20 proc. i więcej. – Taki efekt można uzyskać w porównaniu do wewnętrznych działów księgowych – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA. Korzyści – poza oszczędnościami – jakie płyną z outsourcingu procesów biznesowych to przede wszystkim:

  • brak konieczności ciągłego zatrudniania specjalistów;
  • brak konieczności przeprowadzania rekrutacji na niekluczowe stanowiska;
  • uwolnienie czasu menedżerów, którzy mogą się skupić na kluczowych zadaniach;
  • obniżenie kosztów operacyjnych;

– Dane z rynku międzynarodowego wskazują, że firmy korzystające z BPO mają trzykrotnie większe szanse na osiągnięcie pozycji lidera rynkowego niż firmy, które go nie stosują – mówi Maciej Paraszczak.

Skontaktuj się z naszym specjalistą

    Informujemy, że administratorem danych osobowych podanych w formularzu kontaktowym jest Meritoros SA z siedzibą w Krakowie, Aleja Pokoju 62/8. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na przesłaną wiadomość. Przysługują Pani/Panu następujące prawa: prawo dostępu do treści danych, prawo do sprostowania danych, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych) w przypadku uznania, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

    Wiadomość wysłana pomyślnie

    Zadzwoń do nas!
    +48 12 423 32 99
    ← Wróć do wszystkich artykułów