Aż w 21 proc. polskich firm brakuje specjalistów, potrzebnych do realizacji celów biznesowych. Problemem jest też duża rotacja na najważniejszych stanowiskach.
Dane o rynku pracy podaje najnowszy „Raport płacowy” Hays Poland – wynika z niego, że prawie połowa przedsiębiorstw zauważa brak dostępnych specjalistów i menedżerów, w co piątej już jest ich za mało. – W tej sytuacji firmy, zamiast skupić się na trudnej i kosztownej rekrutacji, powinny szukać części z kompetencji na zewnątrz, na przykład w centrach outsourcingu. Inaczej z powodu braku specjalistów będą miały duże problemy – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA, jednej z największych niezależnych polskich firm oferujących usługi outsourcingu księgowości oraz innych procesów biznesowych.
Na rynku brakuje przede wszystkim specjalistów IT, sprzedaży oraz menadżerów zarządzających zespołami i procesami. Trudno również znaleźć księgowych oraz pracowników działów obsługi klienta i logistyki. Według raportu Hays Poland, firmy „jako najbardziej potrzebne umiejętności wskazują te związane z zarządzaniem zespołem (48 proc.), cyfrowe oraz sprzedażowe (po 37 proc.). Co najgorsze, brak odpowiedniej kadry specjalistów zagraża realizacji celów biznesowych. Wiele firm nie będzie w stanie wykorzystać spodziewanego ożywienia gospodarczego. Z powodu braku specjalistów będą miały również problemy z poradzeniem sobie z transformacją cyfrową i energetyczną.
– To jest moment, w którym przedsiębiorstwa powinny skupić się na strategicznych obszarach biznesu. Każda rekrutacja jest trudna, więc lepiej cześć usług zlecić centrom outsourcingu. A rekrutować tylko kluczowych specjalistów w obszarach, od których zależy przewaga rynkowa – mówi Maciej Parszczak.
Outsourcing procesów biznesowych (ang. Business Process Outsourcing – BPO) to strategia polegająca na zlecaniu wybranych procesów biznesowych firmom zewnętrznym, które specjalizują się w ich realizacji. BPO jest wykorzystywany przez światowych liderów. W Polsce dotychczas brakowało jednak oferty skierowanej do dużych i średnich polskich firm, dostosowanych do skali działania oraz ich możliwości finansowych.
– Tymczasem pracownicy centrów BPO mają specjalistyczną wiedzę, szczególnie w procesach wsparcia i technologii, potrzebną do realizacji celów. Zamiast walczyć o brakujących na rynku pracowników, warto wykorzystać możliwości centrów BPO, żeby skupić się na rozwoju oraz ekspansji i rzucić rękawicę konkurencji z Zachodu – mówi prezes Meritoros SA, firmy świadczącej kompleksowe usługi outsourcingu dla małych, średnich i dużych firm. Samodzielne budowanie kompetencji w wąskich specjalizacjach może być nieopłacalne w dobie rewolucyjnych zmian technologicznych i zmieniającego się szybko otoczenia prawnego i podatkowego.
Dzięki nowoczesnej technologii i dużej skali obsługiwanych operacji oszczędności wynikające z BPO wynoszą 20 proc. i więcej. – Taki efekt można uzyskać w porównaniu do wewnętrznych działów księgowych – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA. Korzyści – poza oszczędnościami – jakie płyną z outsourcingu procesów biznesowych to przede wszystkim:
– Dane z rynku międzynarodowego wskazują, że firmy korzystające z BPO mają trzykrotnie większe szanse na osiągnięcie pozycji lidera rynkowego niż firmy, które go nie stosują – mówi Maciej Paraszczak.