11.12.2024

Upominki świąteczne – podatkowe ujęcie

Świąteczny czas kojarzy się z prezentami. Przedsiębiorcy często przekazują upominki świąteczne swoim klientom, kontrahentom czy pracownikom. Warto pamiętać, że zarówno przekazanie, jak i otrzymanie upominku wiąże się z pewnymi konsekwencjami na gruncie podatkowym. Dotyczy to zarówno w podatku dochodowym i w podatku od towarów i usług.

Upominki świąteczne – ujęcie podatkowe w VAT

W zakresie podatku VAT przekazanie upominku należy rozpatrywać na dwóch płaszczyznach:

  • prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • obowiązku opodatkowania nieodpłatnego przekazania prezentu.

Podatnicy mogą obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego. Jest to możliwe, jeżeli nabywane towary lub usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Związanych zatem z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Przekazywanie upominków kontrahentom najczęściej ma na celu promocję przedsiębiorstwa. Zatem spełniony jest główny warunek prawa do odliczenia, a tym samym do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Jednocześnie nieodpłatne przekazanie prezentu dla celów VAT jest traktowane jako dostawa towarów i podlega opodatkowaniu. Wręczając taki prezent przedsiębiorca musi naliczyć i odprowadzić podatek VAT.

W przepisach widnieją 2 wyjątki zwalniające z tego obowiązku. Istnieje to w momencie kiedy:

  • łączna wartość wszystkich prezentów przekazana jednej osobie nie przekracza w roku 100 zł. W tym wypadku konieczne jest prowadzenie szczegółowej ewidencji, pozwalającej na zidentyfikowanie odbiorcy;
  • jednostkowa wartość prezentu nie przekracza 20 zł – brak konieczności prowadzenia ewidencji.

Zastanawiasz się nad założeniem Fundacji Rodzinnej? Sprawdź korzyści podatkowe.

Upominki świąteczne – ujęcie podatkowe PIT i CIT

Na gruncie podatków dochodowych wydatki poniesione na nabycie prezentów dla kontrahentów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Organy podatkowe traktują takie wydatki co do zasady jako wydatki reprezentacyjne, które są wyłączone z KUP.

Jeśli wydatek na zakup upominku będzie miał za zadanie zachęcenie do skorzystania z oferowanych towarów lub usług, można zaliczyć go do kosztów reklamowych. Warunkiem jest, aby upominek zawierał logo firmy.

Wyjątek stanowi zakup alkoholu, który nie może być uznany za koszt podatkowy (pomimo np. logo na butelce).

Podatek dochodowy po stronie obdarowanego

Skutki w podatku dochodowym wywołuje także przyjęcie prezentu. W przypadku, gdy przyjmującym jest przedsiębiorcą, musi on rozpoznać przychód z nieodpłatnego świadczenia. Musi naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy. Obdarowany jest zwolniony od konieczności odprowadzenia podatku dochodowego, gdy otrzyma upominki reklamowe, których wartość nie przekracza 200 zł oraz jeśli pełnią one funkcję reklamy lub promocji obdarowującego.

Zastanawiasz się, jak się u nas pracuje? Sprawdź!

Podatek dochodowy po stronie darującej

W przypadku kiedy odbiorcą upominku jest przedsiębiorca celach informacyjnych darczyńca powinien przekazać do US deklarację PIT-8AR.

Przedsiębiorca po wręczeniu osobie fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej, prezentu o wartości powyżej 200 zł, powinien na koniec roku wystawić informację PIT-11. Czasami może to być problematyczne, bo wiąże się to z koniecznością pozyskania danych osobowych potrzebnych do uzupełnienia ww. formularza.

Autor: Julita Wilkowska, Księgowa

Źródła:

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Art. 23 ust. 1 pkt 23 updof. Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług Art. 7 ust. 2

Zapisz się do newslettera, otrzymuj miesięczne podsumowania zmian podatkowych oraz aktualne oferty pracy!

Interesują Cię zmiany podatkowe? A może szukasz pracy w zakresie księgowości lub kadr i płac? Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj podsumowania zmian podatkowych oraz aktualne oferty pracy!

Meritoros
Administratorem danych osobowych podanych w formularzu kontaktowym jest Meritoros SA z siedzibą w Krakowie, Aleja Pokoju 62/8. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu wysyłki newslettera. Przysługują Pani/Panu następujące prawa: prawo dostępu do treści danych, prawo do sprostowania danych, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych) w przypadku uznania, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się w naszej Polityce Prywatności oraz Regulaminie Newslettera.
← Wróć do wszystkich artykułów