Świąteczny czas kojarzy się z prezentami. Przedsiębiorcy często przekazują upominki świąteczne swoim klientom, kontrahentom czy pracownikom. Warto pamiętać, że zarówno przekazanie, jak i otrzymanie upominku wiąże się z pewnymi konsekwencjami na gruncie podatkowym. Dotyczy to zarówno w podatku dochodowym i w podatku od towarów i usług.
W zakresie podatku VAT przekazanie upominku należy rozpatrywać na dwóch płaszczyznach:
Podatnicy mogą obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego. Jest to możliwe, jeżeli nabywane towary lub usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Związanych zatem z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Przekazywanie upominków kontrahentom najczęściej ma na celu promocję przedsiębiorstwa. Zatem spełniony jest główny warunek prawa do odliczenia, a tym samym do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Jednocześnie nieodpłatne przekazanie prezentu dla celów VAT jest traktowane jako dostawa towarów i podlega opodatkowaniu. Wręczając taki prezent przedsiębiorca musi naliczyć i odprowadzić podatek VAT.
W przepisach widnieją 2 wyjątki zwalniające z tego obowiązku. Istnieje to w momencie kiedy:
Zastanawiasz się nad założeniem Fundacji Rodzinnej? Sprawdź korzyści podatkowe.
Na gruncie podatków dochodowych wydatki poniesione na nabycie prezentów dla kontrahentów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Organy podatkowe traktują takie wydatki co do zasady jako wydatki reprezentacyjne, które są wyłączone z KUP.
Jeśli wydatek na zakup upominku będzie miał za zadanie zachęcenie do skorzystania z oferowanych towarów lub usług, można zaliczyć go do kosztów reklamowych. Warunkiem jest, aby upominek zawierał logo firmy.
Wyjątek stanowi zakup alkoholu, który nie może być uznany za koszt podatkowy (pomimo np. logo na butelce).
Skutki w podatku dochodowym wywołuje także przyjęcie prezentu. W przypadku, gdy przyjmującym jest przedsiębiorcą, musi on rozpoznać przychód z nieodpłatnego świadczenia. Musi naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy. Obdarowany jest zwolniony od konieczności odprowadzenia podatku dochodowego, gdy otrzyma upominki reklamowe, których wartość nie przekracza 200 zł oraz jeśli pełnią one funkcję reklamy lub promocji obdarowującego.
Zastanawiasz się, jak się u nas pracuje? Sprawdź!
W przypadku kiedy odbiorcą upominku jest przedsiębiorca celach informacyjnych darczyńca powinien przekazać do US deklarację PIT-8AR.
Przedsiębiorca po wręczeniu osobie fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej, prezentu o wartości powyżej 200 zł, powinien na koniec roku wystawić informację PIT-11. Czasami może to być problematyczne, bo wiąże się to z koniecznością pozyskania danych osobowych potrzebnych do uzupełnienia ww. formularza.
Źródła:
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Art. 23 ust. 1 pkt 23 updof. Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług Art. 7 ust. 2