Czym jest Krajowy System e-Faktur (KSeF)?
Krajowy System e-Faktur (KSeF) jest proponowanym przez Ministerstwo Finansów programem informatycznym umożliwiającym wystawianie i udostępnianie ustrukturyzowanych faktur. Obecnie faktury ustrukturyzowane funkcjonują jako jedna z dobrowolnych form dokumentowania transakcji. Dowiedź się więcej na temat KSeF.
Wprowadzone zmiany
W związku z konsultacjami społecznymi, zostały zmienione założenia Krajowego Systemu e-Faktur:
- Przesunięcie wejścia w życie ustawy z 1 stycznia 2024 r. na 1 lipca 2024 r.
- Wydłużenie o dodatkowe pół roku terminu na wdrożenie KSeF przez podatników zwolnionych podmiotowo z VAT – KSeF będzie dla nich obowiązkowy od 1 stycznia 2025 r.
- Faktury konsumenckie (B2C) nie będą objęte KSeF.
- Bilety spełniające funkcję faktury (w tym paragony na autostradach płatnych) zostają wyłączone z KSeF.
- Faktury z kas fiskalnych i faktury uproszczone będą mogły być wystawiane w dotychczasowej formie do 31 grudnia 2024 r.
- W przypadku awarii po stronie podatnika przewidziano możliwość wystawiania faktur w trybie offline poza KSeF i dostarczenia faktury do KSeF następnego dnia po wystawieniu offline.
- Liberalizacja sankcji i ich stosowanie dopiero od 1 stycznia 2025 r.
Wdrożenie KSeF ma pozwolić optymalizację procesów fakturowych, obiegu dokumentów i wykorzystywanych przez przedsiębiorców systemów fakturowych. Poprawić ma się także efektywność kontroli podatkowych – organy podatkowe przy użyciu KSeF będą skuteczniej monitorować obrót oraz automatycznie kontrolować spójność między zadeklarowanym i zapłaconym podatkiem VAT.
Autor: Alicja Wachowicz, Księgowa
Źródła:
https://www.gov.pl/web/finanse/