W związku z pandemią Covid-19 wiele firm skorzystało z pomocy z Polskiego Funduszu Rozwoju – Tarczy Finansowej 1.0. Z pomocy tej należy się jednak rozliczyć. Kroki, jak to zrobić zostały przedstawione poniżej:
Przed upływem 12 miesięcy od dnia wypłacenia subwencji, w bankowości elektronicznej zostanie zaprezentowana propozycja PFR w zakresie wysokości subwencji podlegającej zwrotowi. Formularz będzie uzupełniony jedynie wstępnie, pozostałe dane będzie trzeba uzupełnić samemu. Propozycja ta jest sporządzona w oparciu o dane, jakie PFR uzyskał z ZUS, Ministerstwa Finansów oraz KAS. Propozycja ta będzie jedynie do wglądu, zaakceptować ją będzie można od dnia, w którym zacznie biec termin na złożenie oświadczenia o rozliczeniu subwencji.
Zanim oświadczenie zostanie podpisane, należy zweryfikować poprawność danych w nim zawartych oraz uzupełnić brakujące dane. Dane, które nie zostały uzupełnione to między innymi:
-oświadczenie o wysokości straty na sprzedaży,
-oświadczenie o spadku przychodów,
-pozostałe oświadczenia – jak na przykład o odpowiedzialności karnej.
Należy także zauważyć, że podpisanie oświadczenia o rozliczeniu subwencji bez dokonywania zmian dotyczących kwoty subwencji podlegającej zwrotowi, będzie oznaczać, że beneficjent zgadza się na wyliczoną przez PFR wysokość tej kwoty. W tym przypadku, nie będzie można później zakwestionować tej kwoty w postępowaniu wyjaśniającym.
Oświadczenie musi podpisać osoba składająca oświadczenie za pomocą narzędzi autoryzacyjnych przez bank.
Oświadczenie zostanie zweryfikowane z bazami danych między innymi z ZUS, Ministerstwa Finansów, KAS i GUS.
Po rozpatrzeniu uzupełnionego i podpisanego wniosku o rozliczenie subwencji, PFR podejmuje jedną z trzech decyzji:
– określenie, jaka kwota subwencji finansowej podlega zwrotowi,
-określenie, że cała kwota subwencji podlega zwrotowi,
– zidentyfikowanie okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi. W takim przypadku PFR informuje o przyczynach takiego stanu rzeczy. Wyjaśnienie tych okoliczności powinno nastąpić w ramach postępowania wyjaśniającego, po którym PFR wyda jedną z powyższych decyzji, nie później jednak niż w terminie 6 miesięcy od dnia udostępnienia decyzji informującej o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiały ustalenie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi.
Należy pamiętać, że oświadczenie o rozliczeniu subwencji finansowej należy złożyć nie wcześniej niż pierwszego dnia po upływie 12 miesięcy liczonych od dnia wypłacenia subwencji finansowej oraz nie później niż w terminie 10 dni roboczych od upływu 12 miesięcy liczonych od dnia wypłacenia subwencji finansowej.