Faktury bardzo często ulegają zniszczeniu lub giną. Są one jednak podstawą do odliczenia podatku VAT. W przypadku zgubienia lub zniszczenia faktury, podatnik, aby mieć prawo do odliczenia VAT naliczonego musi ubiegać się o jej duplikat. Przepisy nie regulują, w jaki sposób nabywca powinien zgłosić wniosek o sporządzenie duplikatu, może to zrobić także ustnie.
Duplikat faktury wystawić może podatnik (lub upoważniona osoba) na wniosek nabywcy, zgodnie z danymi zawartymi na fakturze, którą posiada podatnik lub nabywca. Tak więc, duplikat faktury powinien zawierać te same dane, co zaginiona lub zniszczona faktura, oraz dodatkowo wyraz „duplikat” i datę wystawienia.
Możliwość odliczenia podatku VAT z faktury jest jednak uzależniona od tego, czy podatnik otrzymał oryginalną fakturę. W przypadku, gdy podatnik otrzymał oryginalny dokument i następnie uległ on zniszczeniu lub zaginął, to prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę pierwotną (lub w jednym z trzech następnych okresów rozliczeniowych albo w dwóch kolejnych okresach w przypadku rozliczeń kwartalnych). W przypadku, gdy dokument uległ zniszczeniu lub zagubił się jeszcze przed tym, jak dotarł do odbiorcy, to podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w rozliczeniu za okres, w którym otrzymano duplikat (lub w jednym z trzech następnych okresów rozliczeniowych albo w dwóch kolejnych okresach w przypadku rozliczeń kwartalnych).
Bardzo często zdarza się, że podatnicy nie są świadomi, że faktura uległa zniszczeniu lub zagubiła się. Dzięki comiesięcznemu reportowi z pozycjami nierozliczonymi, który wysyłamy naszym klientom, podatnik może zgłosić się o duplikat faktury i zyskać możliwość odliczenia VATu z faktur kosztowych.
Jeśli jesteś zainteresowany nawiązaniem współpracy, napisz do nas przez formularz kontaktowy.
Źródła:
Źródło: https://www.biznes.gov.pl/