20.07.2022

Duplikat faktury

Faktury bardzo często ulegają zniszczeniu lub giną. Są one jednak podstawą do odliczenia podatku VAT. W przypadku zgubienia lub zniszczenia faktury, podatnik, aby mieć prawo do odliczenia VAT naliczonego musi ubiegać się o jej duplikat. Przepisy nie regulują, w jaki sposób nabywca powinien zgłosić wniosek o sporządzenie duplikatu, może to zrobić także ustnie.

Duplikat faktury wystawić może podatnik (lub upoważniona osoba) na wniosek nabywcy, zgodnie z danymi zawartymi na fakturze, którą posiada podatnik lub nabywca. Tak więc, duplikat faktury powinien zawierać te same dane, co zaginiona lub zniszczona faktura, oraz dodatkowo wyraz „duplikat” i datę wystawienia.

Możliwość odliczenia podatku VAT z faktury jest jednak uzależniona od tego, czy podatnik otrzymał oryginalną fakturę. W przypadku, gdy podatnik otrzymał oryginalny dokument i następnie uległ on zniszczeniu lub zaginął, to prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę pierwotną (lub w jednym z trzech następnych okresów rozliczeniowych albo w dwóch kolejnych okresach w przypadku rozliczeń kwartalnych). W przypadku, gdy dokument uległ zniszczeniu lub zagubił się jeszcze przed tym, jak dotarł do odbiorcy, to podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w rozliczeniu za okres, w którym otrzymano duplikat (lub w jednym z trzech następnych okresów rozliczeniowych albo w dwóch kolejnych okresach w przypadku rozliczeń kwartalnych).

Bardzo często zdarza się, że podatnicy nie są świadomi, że faktura uległa zniszczeniu lub zagubiła się. Dzięki comiesięcznemu reportowi z pozycjami nierozliczonymi, który wysyłamy naszym klientom, podatnik może zgłosić się o duplikat faktury i zyskać możliwość odliczenia VATu z faktur kosztowych.

Jeśli jesteś zainteresowany nawiązaniem współpracy, napisz do nas przez formularz kontaktowy.

Autor:

Źródła:

Źródło: https://www.biznes.gov.pl/

Zapisz się do newslettera, otrzymuj miesięczne podsumowania zmian podatkowych oraz aktualne oferty pracy!

Interesują Cię zmiany podatkowe? A może szukasz pracy w zakresie księgowości lub kadr i płac? Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj podsumowania zmian podatkowych oraz aktualne oferty pracy!

Meritoros
Administratorem danych osobowych podanych w formularzu kontaktowym jest Meritoros SA z siedzibą w Krakowie, ul. Krowoderska 63B/4. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu wysyłki newslettera. Przysługują Pani/Panu następujące prawa: prawo dostępu do treści danych, prawo do sprostowania danych, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych) w przypadku uznania, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się w naszej Polityce Prywatności oraz Regulaminie Newslettera.
← Wróć do wszystkich artykułów